"Ya c'(_l_)l..semanis-manis pemberianMu dalam kalbuku ialah perasaanku terhadapMu dan seenak-enak perkataan pada lidahku ialah memujiMu, sedang yang paling ku rindukan ialah saat berjumpa denganMu"..
Mampukah aku menjadi seperti
Siti Khadijah?
Agung pada Allah dan
Rasulullah
Hartanya diperjuangkan ke jalan
Fisabilillah
Penawar hati kekasih Allah
Susah dan senang rela bersama

Dapatkah ku didik jiwa seperti
Siti Aishah?
Isteri Rasulullah yang bijak
Pendorong kesusahan dan
penderitaan.
Tiada sukar untuk dilaksanakan. .

Mengalir
melihat pengorbanan puteri solehah
Siti Fatimah
Akur dalam setiap perintah
taat dengan abuyanya
yang sentiasa berjuang
Tiada memiliki harta dunia
Layaklah dia sebagai wanita
Penghulu Syurga

Ketika aku marah
Inginku titip serpihan sabar
Dari catatan hidup Siti Sarah

Tabah jiwaku
Setabah umi Nabi Ismail
Mengendong bayinya yang masih
merah
Mencari air penghilang dahaga
Di terik padang pasir merak
Ditinggalkan suami akur tanpa bantah
Pengharapannya hanya pada Allah
Itulah wanita Siti Hajar..

Mampukah aku menjadi wanita
Solehah?
Mati dalam keunggulan iman
Bersinar indah, harum tersebar
Bagai wanginya pusara
Masyitah.... .


Salam alayk...

comei kn baby kt atas ni..she was born on 5th Nov 2009 , 4.03 am...anak my best fren, syakirah...tahniah sya...for the new born...moga insyirah menjadi anak yg solehah...sama2 kta doakan sya n baby cepat kuar hospital...skang msh di hospital coz doc syak da jangkitan kuman msa pecahkan air ketumban....insyaAllah Allah akan permudahkan segala urusan... can't wait to blik kg..nk tgk sya n baby...


seronok menjadi ibu..tp tnggungjawab telh brubah...besar tnggungjwb utk mendidik, membntuk peribadi dan sahsiah anak itu..(xda pnglaman lg..tp cam tau2 je...
)... bila da dewasa nie...dapt la memahami tugas ma n abah ana sndri..mndidik,membesarkn anak2..(kami 5 org je..yg da lbh 10 org anak tu..lg banyak cabarannya)..sbb tu dosa besar kta derhaka kpda ibu dn aya kita..nk ckp perkataan 'ah' pn xbleh..betapa tinggi martabat seorang ibu dan ayah...

Just wanna share some info...i think everyone know about it already...tapi xpe la..kta saling ingat mengingati..

Beberapa keistimewaan wanita

"Sekadar renungan buat insan yang bergelar wanita.

Ketahuilah betapa istimewanya menjadi wanita.

Betapa bertuahnya menjadi wanita.

Bersyukurlah kita kerana menjadi wanita"

Doa wanita lebih termakbul daripada lelaki kerana lebih penyayang dari lelaki. Sabda Rasulullah :"Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".

Wanita solehah lebih baik daripada 1000 orang lelaki yang tidak soleh.

Seorang wanita solehah lebih baik daripadaa 70 orang wali.

Seorang wanita solehah lebih baik daripadaa 70 orang lelaki soleh.

Sabda Rasulullah S.A.W :" Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku di dalam syurga".

Apabila seorang wanita melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

Sekiranya seorang wanita meninggal dunia di dalam tempoh 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.

Seorang wanita yang menyusukan anaknya dengan susunya sendiri akan mendapat satu pahala dari setiap totos susu yang diberikannya.

Jika seorang wanita menyusukan anaknya yang menangis, maka Allah SWT akan memberikan pahala satu tahun solat dan puasa.

Apabila seorang wanita mengerjakan solat lima waktu, berpuasa di bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta mentaati suaminya, maka pasti akan masuk syurga dari pintu mana saja yang dia kehendaki.

to be continued.......

p/s : betapa mudah utk wanita itu mendapat pahala..tapi mampukan kita sebagai wanita untuk melakukannya...sama kita tepuk dada kita tanya iman kita..



da dkt 4bln pakai kete ni...tp bru ni smpat publish...huhu...for my fwens...ya nk tgk kete ni..ni je gambar yang ada...xsmpt brgmbar..kete kecik je..kete biase2 je...=)..alhmdulillah dpt rezeki lebih..pakai kete...cm xcaya pn da....kete atas nama sendiri,byar potong gaji..RM425 per month...tp lma la..12 years..coz kete ni 0% interest, no downpayment....so lma la..tp insyaAllah boleh..umur 23....35 thn nnt bru hbs bayar (if xtukar kete la..hehehe)...
dr first pakai smpai hr ni....bru 3400++ km...lmbt lg nk servis..nk kna tunggu 10000km...tp rya aidiladha ni blik...swuh my father bwk g servis...bukan reti sgt pasai kete ni..bwk je tau...huhuuhu...

23 - 25/10/2009...BENGKEL ISP 1 at Hotel Avillion Admiral Cove, Port Dickson...cantik tempat tue...nice view..strategik..so calm..n the best thing that make me happy....my family came along...stay there for one night..(got government rate (50% discount)).....bertuah gak jd pgwai kerajaan...ana xdpt pas kerja yg rasmi lg..da dpt pas ni..leh la sokmo g brcuti...i luv it...find a peaceful n calm place...bestnyer....here some pics kt sna...




perempuan yg suci
adalah perempuan
yang dijaga
oleh allah s.w.t...

tdk sedikit pun
allah s.w.t membenarkan
mana2 lelaki menyentuh
dirinya mahu hatinya...

kerana allah s.w.t.
teramat mencintainya...

tetapi andai kamu
bergelumang dgn
cinta lelaki
dimanakah allah
untuk menjaga kita...?

allah seperti
melepaskan kamu
kpd seorang manusia
yang lebih banyak
mengecewakan kamu

jika allah s.w.t
datangkan kesedaran
dalam diri supaya
meninggalkan cinta seorang lelaki
itu bermakna allah s.w.t
mahu ambil kamu kembali
untuk dijaganya...

mengapa masih ragu2...?

kekuatan usah ditunggu
tp haruslah dicari...

hargailah kesempatan
yang allah s.w.t berikan...

sebesar-besar dosa
adalah dosa yang
dilakukan ketika
kita berasa berdosa
melakukannya...

-imam ghazali-
Wahai saudaraku ….
Andai kau tahu
Debu yang menempel pada kakimu fie sabilillah
Dapat menyelamatkanmu dari neraka Jahannam
Kenapa kau tinggalkan jihad ….. ???!!!
Wahai saudaraku …..
Andai kau faham
Sekejap dalam medan jihad
Dapat mengharuskanmu menikmati kenikmatan
dan keindahan Jannatun Na’im
Kenapa memilih selain jihad ….. ???!!!
Wahai saudaraku …..
Andai kau mengerti
Najis kudamu fi sabilillah
Bernilai pahala bagimu disisi Robmu
Kenapa bimbang untuk berjihad ….. ???!!!
Wahai saudaraku …..
Andai kau tahu
Timah panas yang mengoyak tubuhmu dapat menghantarkanmu memeluk mesra Bidadari jelita
Kenapa takut berjihad ….. ???!!!
Wahai saudaraku …..
Andai kau faham
Dentuman Bom yang mencabik-cabik dagingmu dapat menyibukkanmu bercanda ria di pangkuan Bidadari jelita selama berpuluh-puluh tahun tanpa bosan
Kenapa ragu untuk berjihad …..???!!!
Wahai saudaraku …..
Andai kau mengerti
Ledakan Mortir yang meremukkan tulang belulangmu dapat menghantarkanmu berbaring mesra di atas kasur dalam kamar mempelai bersama bidadari yang tidak pernah
hilang keprawanannya
Kenapa enggan berjihad …..???!!!
Wahai saudaraku …..
Andai kau faham
Titisan darah pertama yang kau tumpahkan di medan jihad dapat menghapuskan semua dosa-dosamu ….
Dan ……
Dengarlah Seruan-NYA…Dengarkanlah seruan mereka….!!!!!!!!
Dadaku sesak
Setiap kali ku melihat ceceran darah itu
Tubuh yang terpisah dari kepalanya
Usus yang terburai
Kepala yang pecah
Tubuh yang hangus terbakar
Muslim muslimah yang ditelanjangi
Amarahku membara
Setiap kali ku melihat hilai tawa itu
Sorot mata yang penuh nafsu
Mulut yang senantiasa berucap kehinaan
Tangan yang senantiasa menyiksa, mencabik kehormatan
Kaki yang senantiasa menendang dan memburu
Bak singa yang kelaparan
Tingkah mereka selayaknya binatang
Tidak layak disebut manusia
Fathimah, Nadia, ‘Aisyah …
Siapa lagi yang akan teranggut kehormatannya…dipenjara yang tengap itu
OOhhhhh…..Rabbi…
Mereka memandangku….
Matanya begitu sayu…..namun….
Bibir itu….bibir itu bertabih, bertahmid,ber takbir
Mereka meronta…
Meminta belas kasih saudaranya
Rabbi…
Mereka berteriak
Innamal mu’minuuna ikhwah…
Innamal mu’minuuna ikhwah…
Mereka menagih ayat itu pada kami
Mereka menagih kalam-Mu
Rabb…
Hati ini bertanya..
Apakah masih ada yang menyambut seruan itu?
Seruan meminta pertolongan
“Selamatkan izzah kami, selamatkan agama yang ada dihati kami!!!”
Rabb…
Bahkan mereka mengancam
“kan kuadukan kehormatanku pada Mu ya Allah, mereka saudara-saudaraku tak lagi peduli pada ayat-ayat-Mu ‘Barangsiapa meninggalkan saudaranya yang membutuhkan pertolongan maka dia akan ditinggalkan oleh NYA ketika terdesak dalam kesulitan’”
Ohhh…Rabbul Izzati…
apa yang harus ku lakukan??
Hanya lisan yang menyeru saudara seaqidah untuk menyambut panggilan-Mu…
itulah yang kulakukan…
Wahai orang yang mempunyai iman…
apakah jiwamu terbakar ketika mendengar jerit mereka?
apakah dirimu merasakan pula sakitnya siksaan yang mereka alami?
Wahai laki-laki yang mengaku memiliki iman…
Wahai laki-laki yang menangis diwaktu manusia tertidur lelap…
Wahai laki-laki yang dilebihkan atasnya kekuatan…
Wahai Laki-laki yang dikhususkan baginya syariat berperang…
Wahai Laki-laki yang lemah lembut terhadap kaum mu’min dan keras terhadap kaum kafir…
Wahai Laki-laki yang mendengar seruanNya lalu ia gemetar hatinya…
Bersiaplah wahai diri yang dirindukan syurga…
Istanamu telah menantimu…
Isteri akhiratmu telah menunggumu dalam gelisah…
sambutlah panggilanNya…
sambutlah panggilan saudara kita…
di Palestine, Afghanistan, Checnya, Bosnia…
dan negeri-negeri lainnya yang terjajah
persiapkanlah diri kalian
untuk menghadapi kaum terlaknat itu…
iman, ilmu, fisik dan materi…
kami menunggu berita kemenangan atau kesyahiidan yang mulia dari kalian.

Tidak ada pilihan lain bagimu selain jihad …..???!!!
sudah lama ana xmngupdate blog ni...agak kbuntuan idea n sibuk dgn urusan kerja...
hurmm...cam2 ingin diluahkan..dikongsikan...tapi xsemua mampu tertaip oleh jemari-jemariku ini...
dah 6 bulan lebih kerja...cm2 pengalaman...=)...suka,duka,pahit n manis....the most sweet...cm xprcya....i've a car already....AGW 1258...umur kete pn baru 3buln lebih...syukran Allah..atas nikmat rezeki, kasih sayang MU....jangan sekali-kali kau alpakan diriku dengan nikmat-nikmat yang kau berikan....
last week (27/10/2009)...g exam undang-undang kerajaan(ought to go..untk sahkan jawatan)...i've tried my best...Allah izin open book...coz ana xbaca pn..just tagging....hope lulus...just wanna go to kursus induksi umum n khusus plak..may be next year...
hurmm..skang ni...kna memantapkn dri dgn ilmu networking...coz i do not know a lot about networking...huhu...sian my partnet...segan pn da...huhu...mmg xreti....teruk tul ana ni...tp ntah bla nk blaja...tp kna blaja jgk...moga dipermudahkan...
pas rya nie...berat bdn pn naik..huhu...g kursus,bengkel..mkn free...6kali sehari...xleh jadi tul...rezeki jgn ditolak...ni da tekad...kna rajin exercise..alhmdulillah cuaca baik hr ni..dpt g joggng(joggng sgt la)..jln je lbh...tp xpe..at least berpeluh....baik utk badan...n minda...



p/s ... ya ALLAH..dengarlah rintihan hatiku ini...kabulkan doaku ini..
alhamdulillah...berkat rezeki..berkat iman...islam..kesihatan..hari ini ana diberi kesempatan olehNya untuk terus bernafas di muka bumiNya yang indah ini...SyukRan ya ALLAH...

syukur pada Allah juGa...alhamdulillah ana dilahirkan dalam sebuah keluarga yang harmoni...yang paling utama ana dilahirkan di dalam sebuah keluarga islam..itulah nikmat yang tdk terhingga...mempunyai ibu bapa yang mentarbiah diriku ke jalanMu sejak kecil lagi...walaupun mereka tidak menghantar ana 5 beradik ke sekolah agama..namun alhamdulillah hasil tarbiah mereka...kami membesar dlm keadaan yg baik...dan walaupun sudah tinggal berjauhan..tarbiah2 tersebut masih diamalkan...terima kasih MAMA n ABAH...atas didikan mu selama ini...teruskanlah mendidik anak-anakmu ini..walaupun kami jauh dar sisi mu....

ana mula berjauhan dari keluarga semasa umur 18thn...(skang da 23thn =])..masa itu dapat twrn melanjutkan pelajaran di UiTM, Jengka...in Diploma Sc.Komputer...homesick mula2 masuk...dmam panas..bru smnggu..Ma n Abah kna dtg smule (mengada2 jgk ea...tp bkn wat2...hehhee)..pas mreka da dtg..ok skit dah...tp 3thn kt unvrct...setiap kali mula sem bru (pas cuti lma kt umah)...blik je asrma...msti dmam...why ea?...hurm..jenuh gak ana mikirknny...homesick terlebih2..kna duk ngn ma abah gak bru shat...(mmg ngada2..hehehe)...nk kta ank mnja...adk da 3org kt bwh la..xtau la..(sja wt2 mnja kut...hehehe)...

duduk jauh dari keluarga...memulakn khdupan bru...d tmpt bru...dlm suasana bru...cbran hdup di luar..mmg besar...sbb itu kta perlu duduk dalm jemaah...mksud ana..kta kna cri n hdup dlm kelompok shbt2..yg akan saling berpesan2 pda kbnrn...saling2 ingt mengingti pda kebaikan..pendek kta..yg dpt sahbt yg dpt mntrbiah dri kta...dan kta mntrbiah mereka...jika tdak..pasti kta akan hnyut..dgn cbrn2 dan hburan2 ygn terlampau2 dewasa ini...oleh itu...sama2 la kita cari ukhuwwah yang seperti ini..jika sudah jumpa...peliharalah ukhuwah itu...sehingga ke akhir hayat kta..

" Ya ALLAH, sahabatku buah hatiku, mesra kami penawar duka, rindu kami menambah ceria, rajuk kami menambah ceria..Ya ALLAH, silaturahim kami ukhuwwah fillah, permusuhan kami nauzubillah, berpisah mati, insyaAllah, pengikat hati kami doa rabitah.."
SalaM aLayk...todAy i've GivEn a LitTle Bit "RaJIN" to ShaRe sOmetHing nGan AntUm...soMetHinG tHat i Got fRom TmN syuRga gRoupS...beFore i shaRe the joKes..LetS we VieW foR a While thE coNditIons of JokiNg in isLam..

Joking is a break, a rest from ongoing seriousness and striving; it is a little relaxation for the soul. ‘Umar ibn ‘Abd al-‘Azeez (may Allaah have mercy on him) said: “Fear joking, for it is folly and generates grudges.”

Imam al-Nawawi (may Allaah have mercy on him) said: “The kind of joking which is forbidden is that which is excessive and persistent, for it leads to too much laughter and hardening of the heart, it distracts from remembrance of Allaah, and it often leads to hurt feelings, generates hatred and causes people to lose respect and dignity. But whoever is safe from such dangers, then that which the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) used to do is permissible for him.”

Sa’d ibn Abi Waqqaas said: “Set a limit to your jokes, for going to extremes makes you lose respect and incites the foolish against you.”

The amount of joking should be like the amount of salt in one’s food.

The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Do not laugh too much, for laughing too much deadens the heart.” (Saheeh al-Jaami’, 7312)

‘Umar ibn al-Khattaab (may Allaah be pleased with him) said: “Whoever laughs too much or jokes too much loses respect, and whoever persists in doing something will be known for it.”

So beware of joking, for it “causes a person to lose face after he was thought of as respectable, and it brings him humiliation after esteem.”

A man said to Sufyaan ibn ‘Uyaynah (may Allaah be pleased with him), “Joking is not right, it is to be denounced.” He replied, “Rather it is Sunnah, but only for those who know how to do it and do it at the appropriate time.”

Nowadays, although the ummah needs to increase the love between its individual members and to relieve itself of boredom, it has gone too far with regard to relaxation, laughter and jokes. This has become a habit which fills their gatherings and wastes their time, so their lives are wasted and their newspapers are filled with jokes and trivia.

The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “If you knew what I know, you would laugh little and weep much.” In Fath al-Baari it says: “What is meant by knowledge here has to do with the might of Allaah and His vengeance upon those who disobey Him, and the terrors that occur at death, in the grave and on the Day of Resurrection).

Muslim men and women have to be inclined to choose righteous and serious friends in their lives, who will help them to make good use of their time and strive for the sake of Allaah with seriousness and steadfastness, good and righteous people whose example they can follow. Bilaal ibn Sa’d said: “I saw them [the Sahaabah] jokingly pretending to fight over some goods, and laughing with one another, but when night came they were like monks.”

Ibn ‘Umar (may Allaah be pleased with him) was asked, “Did the Companions of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) laugh?” He said, “Yes, and the faith in their hearts was like mountains.”

So you have to follow the example of such people, who were knights by day and monks (i.e., devoted worshippers) by night.

May Allaah keep us, you and our parents safe on the Day of the Greatest Terror, those to whom the call will go out on that great Day:

“Enter Paradise, no fear shall be on you, nor shall you grieve”

[al-A’raaf 7:49 – interpretation of the meaning]


to be continued........
Salam alayk...Lama rasanYa ana tak Pos enTri daLam bLog ni...naK menuLiS nI pn KenA tungGu mood gAk.. (~_~)...

aLhamDuliLLah...seJak akHir2 Nie rsA serOnoK saNgat...daH dApt JoiN teAm uSraH baLik (moGa2 & doa2 DapT uPgrAde seTtiNg iMan n AmaL biLa da joIn teAm tarBiyaH...aminnnnnn...)..syUkraN "Mak cIk ZaI"...sudI bawAk AmaL joIn uSrAh maK cIk...diDikLah anK mu Ini...untUk jadI waNita SoLehah...=]

ptG seMaLam (26 JuLai 2009)..di TasIk titiwAngsa...gaThering di Sana...berSaMa maKcik2, pkck2,saHabt2 n Adik2 kaRisMa UKMKL...dAh Lma x beR ta'ruf raMai2 cm tuE...soNok..dPt jmPe shBat2 yNg akAn saLing IngAt menGingaTi dan pEsan BerpeSan...adik-adik..tegur2laH akaK mu Ini...teRasa kerdiLnya diRI inI denGan antum SemuA...

SeMaLam AntAra akTivIti yAng diLakuKan...ta'ruf MeLaLui GamE CindiReLLa...peNgalAmaN BaRu..CinderElLa yaNg aNa daPat..."KAk AnFaL"..niCe tO kNow YoU siS..cAntIK n SoLeHaH orAngnYa... =)....daN tuAn pUteRi YaNg daPaT kasUt anA...adIk "NOr HiDayAh"..peLajAr taHun AkhiR nutRitiouS(if AkAk saLah sorry ye Dik..)....haBis seSi tA'ruF...takLimAt sedIkit daRi paKciK zaInaL dan AmAR KAriSma UKMKL..pengenal karisma kepada adik-adik baru...weLcoMe to KarisMa...acaRa berAkhir dekat2 nak maGhrib...mogA juMpe LagI di LaIn wAktu...Luv ThiS ukHuwWah..
HarI inI cuKup 2 BuLan 8 HarI aNa meNJadI peNjawAt aWaM..dan ditUgaSkAn di PerPustakAaN neGara..
SeLama Itu JugA lah aNa tidaK berTeMu denGan saHabAt2 seUsrah..ShaBt2 setarbiYah..saHabAt2 seFikrAH..
rinDu yaNg teRamAt sgT..padA naqiBah Ku (KaK iLa n eImah)..saHabat..kInaH, MardIah, BeLL, sYuhaDah, LizA, KaK haJar, MiLaH, kAk suSee,syiDa, wAn..dll..xtrSebut NamaNya...apaKhbaR shbat2 yanG ku rindui...
seBnyaK maNa ana rinDukAn meReka..sebanYak ituLah ana rinduKan tarBiyaH yang DilAlui beRsama...saLing Ingat-menGingaTi..beRkasIh saYang..beRsama-saMa unTuk meNambAhkan Iman,IbadAt..memPerbaiKi diRi..to Be a BeTTer MusLimaH...
thAnx anTum...atS ukhuWWah yaNg beNar2 berMakNa iNi..sebuAh kasIh syaNg yaNg amAt berNiLai..keRana uKhuWwAh yanG terJaliN inI dihAdirkAn denGan ciNta dan Kasih kePaDa kekAsih kiTa..ALLAH SWT....

ya ALLAh..wAlaUpun dRikU jauH dr MereKa...dekAt kn drI ku denGan tarBiyAh mu...aku tErLalu rinDUkan jaLan-jaLan tarBiyaH Mu....


  • Qalbun syakirun atau hati yang selalu bersyukur
Memiliki jiwa syukur beerti selalu menerima segala ketenteuan seadanya dan dengan perasaan rendah diri (qona’ah) dan dengan hati yang redha. Seorang yang pandai bersyukur sangatlah cerdas memahami
sifat-sifat Allah SWT, sehingga apapun yang diberikan Allah ia malah terpesona
dengan pemberian dan keputusan Allah. Bila berada di dalam kesulitan maka ia akan segera ingat akan sabda Rasulullah SAW : “Kalau kita sedang sulit perhatikanlah orang yang
lebih sulit dari kita”. Bila sedang diberi kemudahan, ia bersyukur dengan
memperbanyak amal ibadahnya, kemudian Allah pun akan mengujinya dengan kemudahan
yang lebih besar lagi. Bila ia tetap bersabar dengan terus bersyukur maka Allah
akan mengujinya lagi dengan kemudahan yang lebih besar lagi. Maka berbahagialah
orang yang bersyukur!
  • Al azwaju shalihah, yaitu pasangan hidup yang sholeh
Pasangan hidup yang soleh akan menciptakan suasana rumah dan keluarga yang
soleh. Di akhirat kelak seorang suami (sebagai imam keluarga) akan dipersoalkan tanggungjawabnya dalam mengajak isteri dan anaknya kepada kebaikan.
Berbahagialah menjadi seorang isteri bila memiliki suami yang soleh, yang pasti
akan bekerja keras untuk mengajak isteri dan anaknya menjadi hamba yang soleh.
Demikian pula seorang istri yang soleh, akan memiliki kesabaran dan keikhlasan
yang luar biasa dalam melayani suaminya, walau seberapa buruknya kelakuan
suaminya. Maka berbahagialah menjadi seorang suami yang memiliki seorang istri
yang solehah.
  • al auladun abrar yaitu anak yang soleh
Saat Rasulullah SAW tawaf. Rasulullah SAW bertemu dengan seorang anak muda
yang kakinya melecet. Setelah selesai thawaf Rasulullah SAW bertanya
kepada anak muda itu : “Kenapa kakimu itu ?” Jawab anak muda itu : “Ya
Rasulullah, saya dari Yaman, saya mempunyai seorang ibu yang sudah uzur. Saya
sangat mencintai dia dan saya tidak pernah meninggalkan dia. Saya meninggalkan ibu
saya hanya ketika buang hajat, ketika solat, atau ketika istirahat, selain itu
saya selalu menggendongnya”. Lalu anak muda itu bertanya: ” Ya
Rasulullah, apakah aku sudah termasuk kedalam orang yang sudah berbakti kepada
orang tua ?” Nabi SAW sambil memeluk anak muda itu dan mengatakan: “Sungguh
Allah redha kepadamu, kamu anak yang soleh, anak yang berbakti, tapi anakku
ketahuilah, cinta orangtuamu tidak akan terbalaskan olehmu”. Dari hadis
tersebut kita mendapat gambaran bahwa amal ibadah kita ternyata tidak cukup
untuk membalas cinta dan kebaikan orang tua kita, namun kita boleh mencubanya dengan menjadi anak yang soleh, dimana doa anak yang soleh kepada orang tuanya dijamin dikabulkan Allah. Berbahagialah kita bila memiliki anak yang soleh.
  • albiatu sholihah, yaitu lingkungan yang kondusif untuk iman kita
Yang dimaksud dengan lingkungan yang kondusif ialah, kita boleh mengenal
siapapun tetapi untuk menjadikannya sebagai sahabat karib kita, haruslah
orang-orang yang menilai tambah terhadap keimanan kita. Dalam sebuah
hadisnya, Rasulullah menganjurkan kita untuk selalu bergaul dengan orang-orang
yang soleh. Orang-orang yang soleh akan selalu mengajak kepada kebaikan dan
mengingatkan kita bila kita berbuat salah. Orang-orang soleh adalah orang-orang
yang bahagia kerana nikmat iman dan nikmat Islam yang selalu terpancar pada
cahaya wajahnya. Insya Allah cahaya tersebut akan ikut menyinari orang-orang
yang ada disekitarnya. Berbahagialah orang-orang yang selalu dikelilingi oleh
orang-orang yang soleh.
  • al malul halal, atau harta yang halal
Islam tidak menilai berapa banyak harta dunia yang dikumpul, tetapi dinilai bagaimana perolehan harta tersebut halal atau tidak. Dalam riwayat Imam Muslim di dalam bab sedekah Rasulullah SAW pernah bertemu dengan seorang sahabat yang berdoa mengangkat tangan. “Kamu berdoa sudah bagus”, kata Nabi SAW,
“Namun sayang makanan, minuman dan pakaian dan tempat tinggalnya didapat secara haram, bagaimana doanya dikabulkan”. Berbahagialah menjadi orang yang hartanya halal kerana doanya sangat mudah dikabulkan Allah. Harta yang halal juga akan menjauhkan syaitan dari hatinya, maka hatinya semakin bersih, suci sehingga memberi ketenangan dalam hidupnya. Maka berbahagialah orang-orang yang selalu dengan teliti menjaga kehalalan hartanya.
  • Tafakuh fi dien, atau semangat untuk memahami agama
Semangat memahami agama diwujudkan dalam semangat memahami ilmu-ilmu agama
Islam. Semakin ia belajar, maka semakin ia terangsang untuk belajar lebih jauh
lagi ilmu mengenai sifat-sifat Allah dan ciptaan-Nya. Allah menjanjikan nikmat
bagi umat-Nya yang menuntut ilmu, semakin ia belajar semakin cinta ia kepada
agamanya, semakin tinggi cintanya kepada Allah dan rasul-Nya. Cinta inilah yang
akan memberi cahaya bagi hatinya. Semangat memahami agama akan meng ”hidup” kan
hatinya, hati yang “hidup” adalah hati yang selalu dipenuhi cahaya nikmat Islam
dan nikmat iman. Maka berbahagialah orang yang penuh semangat memahami ilmu
agama Islam.
  • umur yang berkat
Umur yang berkat itu adalah umur yang semakin tua semakin banyak amalan solehnya, yang setiap
detiknya diisi dengan amal ibadah. Seseorang yang mengisi hidupnya untuk kebahagiaan dunia semata, maka hari tuanya akan diisi dengan banyak berangan-angan tentang masa mudanya, iapun cenderung kecewa dengan ketuaannya(post-power syndrome). Disamping itu fikirannya hanya memikirkan bagaimana cara untuk menghabiskan sisa hidupnya, maka iapun sibuk berangan-angan terhadap kenikmatan dunia yang belum ia sempat rasakan, hatinya kecewa bila ia tidak mampu menikmati kenikmatan yang diangankannya. Sedangkan orang yang mengisi umurnya dengan banyak mempersiapkan diri untuk akhirat (melalui amal ibadah) maka semakin tua semakin rindu ia untuk bertemu dengan Sang Penciptanya. Hari tuanya diisi dengan
bermesraan dengan Sang Maha Pengasih. Tidak ada rasa takutnya untuk meninggalkan dunia ini, bahkan ia penuh harap untuk segera merasakan keindahan alam kehidupan berikutnya seperti yang dijanjikan Allah. Inilah semangat “hidup” orang-orang yang berkat umurnya.



since 12/5/2009 till today (14/5/2009)...ana g kursus adobe photoshop....although da pnah blaja skit msa dip dlu dlm subjek multimedia...tp Ya Allah cm2 bnda ana xtau...blaaja ni cm2 dpt tau..best sgt2...mmg suka edit2 lukis pkai kom ni...lau lukis gna tngan...xmnjadi..tngan kayu..(^_~)..
first day g..pemandu PNM anta....ptg tue dpt tau for the 2nd n 3rd day kna g sndri...aduhhh...jenuh gak fkr nk g cm na...da la bru kt kl nie..xtau jalan pn..luckily..hotel ni (ShAh's ViLlagE hOtel)..dekt ngn stsn Putra...kg.Bru pn da StseN puTra..AlhAmduLillAh...terIma kAsiH ya AllAh..EngKau MenMudaHkaN urusAnku...lg senNg naIk putra LRT...xda SesAk ngN jLan Jem...lAu nAik LRT pejLanan xSmpaI 30 mNt pn..tp Lau Naik KetE....dkT 1jAm stnGah...
beRbaLik pAsaL adObe...dIsinI ana seRtakaN seKaLi hasIl-haSil reKaan aNa...nk Belajar...intErcome Ana ea...(^_~)...


Dalam meniti dan mengharungi sebuah jalan kebenaran, tidak hairan jika kita menghadapi begitu banyak kritikan dan hinaan. Tidak kering juga cacian dan celaan. Malah mungkin sehingga dipinggirkan dan dikatakan sebagai pelik lagi aneh.

“Katakanlah, “Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?” Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran.” (Surah az-Zumar, 39: 9)

Walaupun demikian keadaannya, kita sewajarnya terus bermuhasabah diri dengan melazimi sifat sabar dan beristiqomah dengan kebenaran di atas prinsip ilmu. Lebih wajar lagi, jika kita imbas dan melihat kembali uswah (contoh) dari Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam sendiri ketika bagaimana beliau menghadapi kepelbagaian bentuk penolakan demi penolakan dalam dakwahnya. Pelbagai bentuk penolakan yang dilakukan dengan bersertakan tindakan-tindakan yang amat kasar dan berat untuk ditanggung.

Ketika mana di dalam awal fasa penyampaian beliau, hari-hari demi hari silih berganti, beliau tetap melazimi segala hal yang dihadapi dengan tenang, kebaikan, memohon keselamatan bagi dirinya dan manusia lainnya. Tidak terdetik sedikit pun di dalam lubuk hati dan perasaannya berniat memuaskan emosi sendiri dengan menyimpan perasaan dendam terhadap mereka yang bersikap membara menentang beliau.

Baginda Shallallahu ‘alaihi wa Sallam antaranya diutuskan untuk memilih jalan damai, memaafkan kesalahan golongan yang masih jahil, dan mengajak mereka dengan hikmah kembali kepada jalan yang benar. Ini antara lain adalah bertujuan supaya kelak nantinya akan lahir insan-insan yang menuruti beliau atas dasar yang penuh ikhlas dan tulus hatinya berserah diri di atas jalan kebenaran. Ia juga bakal menjadikan mereka yang gemar bersikap keras menjadi lembut hati dan lentur jiwanya dengan kebenaran yang dibawa. Kebenaran yang dibawa dengan personaliti akhlak yang baik bersesuaian di atas tempatnya lebih mudah diterima berbanding dengan sikap keras yang dihamburkan membabi buta. Realitinya, apa jua yang dibawa bersama pakej lemah lembut dan akhlak pekerti yang baik ianya akan menjadi lebih mesra serta mudah dihadam oleh golongan sasaran.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman (maksudnya),

“Jadilah engkau pema’af dan suruhlah orang mengerjakan yang ma’ruf, serta berpalinglah daripada orang-orang yang bodoh. Dan jika kamu ditimpa suatu bentuk godaan dari syaitan maka berlindunglah kepada Allah” (al-A’raaf, 7: 199-200)

Ketika Allah ‘Azza wa Jalla menurunkan pada Nabi-Nya Shallallahu ‘alaihi wa Sallam ayat tersebut, maka Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bertanya, “Apakah ini wahai Jibrail?” Ia menyatakan, “Sesungguhnya Allah memerintahkan kepadamu supaya mema’afkan orang-orang yang berbuat zalim kepadamu, memberi kepada orang yang tidak memberimu, dan menyambung orang-orang yang memutuskan perhubungan denganmu.” (Shahih Tafsir Ibnu Katsir, Cet. Pustaka Ibnu Katsir (Bogor), 3/768)

Dan hendaklah kita sentiasa memohon perlindungan dari Allah Subhanahu wa Ta’ala dari segala bentuk gangguan Syaitan yang memungkinkan akan menyemarakkan/ membangkitkan sifat marah di dalam hati kita kepada golongan yang masih jahil dan tidak memahami tersebut.

Allah Subahanahu wa Ta’ala berfirman (maksudnya),

“Tolaklah perbuatan buruk mereka dengan yang lebih baik. Kami lebih mengetahui apa yang mereka sifatkan. Dan katakanlah: “Ya Tuhanku aku berlindung kepada Engkau dari bisikan-bisikan syaitan. Dan aku berlindung (pula) kepada Engkau ya Tuhanku, dari kedatangan mereka kepadaku”.” (Surah al-Mukminuun, 23: 96-98)

Menzahirkan sifat pema’af bukanlah suatu yang menunjukkan kehinaan dan ketidakmampuan atau pun cepat mengalah. Malahan, jika kita mampu mengamati dengan baik, ia adalah sebenarnya menunjukkan ketabahan hati, kebesaran jiwa, kekuatan mental serta perasaan kita dalam melawan sikap cepat marah dan mengelakkan dari timbulnya susana yang tegang. Dalam konteks yang lain, ia mampu menumbuhkan dan memupuk sikap tenang, tenteram, kemuliaan, dan juga kegagahan jiwa dalam menghadapi tekanan dan cabaran. Malah, sifat ma’af juga mampu mengawal diri dari memiliki sifat dendam dan benci. Sekaligus, ia mampu melahirkan sikap lemah lembut dan mudah mesra.

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda,

“Dan tidaklah Allah menambah seorang hamba dengan kemudahan untuk mema’afkan kecuali Allah akan memberinya ‘izzah (kemuliaan).” (Hadis Riwayat Muslim)

Di dalam suatu riwayat, disebutkan betapa sifat pema’af Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam yang sangat menakjubkan terserlah ketika mana beliau menghadapi hari yang lebih mencabar daripada peperangan Uhud iaitu ketika peristiwa beliau dihina dan dicemuh di Thaif tatkala mahu menyampaikan dakwahnya. Penduduk Thaif pada masa itu bukan sahaja menolak dakwahnya malahan sampai membalingnya dengan batu dan objek-objek tertentu yang menjadikan beliau berlumuran darah. Sehinggakan kasutnya turut dipenuhi darah. Kita selaku insan biasa, sudah tentu mampu membayangkan betapa beratnya ujian yang beliau terima pada ketika itu.

Pada saat itu juga, malaikat yang bertugas menjaga gunung telah bersiap sedia menantikan perintah dari Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. Malaikat tersebut memanggil dan mengucapkan salam kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam dan berkata, “Wahai Muhammad! Sesungguhnya Allah telah mendengar penolakan kaummu. Dan aku penjaga gunung mendapat titah untuk menerima perintahmu bersesuaian dengan kehendakmu. Jika engkau mahu, maka aku akan hempapkan dua gunung ini ke atas mereka.”

Apabila mendengarkan seruan malaikat tersebut, Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam justeru menidakkan (menolak tawaran tersebut) dan berkata,

“Sesungguhnya aku berharap agar Allah akan mengeluarkan dari sulbi-sulbi mereka keturunan yang beribadah kepada Allah dengan sepenuh keikhlasan tanpa menyekutukan- Nya dengan sesuatu apa pun.” (Hadis Riwayat Muslim)

Maha Suci Allah, sungguh menakjubkan akhlak dan kesabaran yang beliau Shallallahu ‘alaihi wa Sallam tunjukkan kepada kita. Walaupun beliau mendapat tekanan, tentangan dan hinaan yang begitu berat, ternyata akhlak dan peribadi beliau yang mulia dengan membuka pintu ma’af lebih mendahului yang lain.

Kita sebagai insan yang mengaku mengikuti beliau sebagai ikutan dan contoh terbaik, sewajarnya tidak melupakan akhlak dan kesabaran beliau yang begitu tinggi tersebut. Dan bagi diri kitalah selaku umat yang beriman yang memahaminya dengan baik, perlu berlumba-lumba untuk mencontohi peribadi beliau agar sentiasa melazimi sifat sabar dan pema’af. Dengan mengikutinya, di sanalah rahmat Allah bakal menyusuli kita.

“Dan tidaklah sama kebaikan dan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, maka tiba-tiba orang yang antaramu dan antara dia ada permusuhan seolah-olah telah menjadi teman yang sangat setia. Sifat-sifat yang baik itu tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang sabar dan tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang mempunyai keuntungan yang besar. Dan jika syaitan mengganggumu dengan suatu gangguan, maka mohonlah perlindungan kepada Allah. Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Surah Fushilat, 41: 34-36)

Nawawi Subandi (http://an-nawawi. blogspot. com),
17:31, 04/07/2008
Bandaraya Anggerik (Shah Alam).
Berserah diri kepada Allah merupakan ciri khusus yang dimiliki orang-orang mukmin, yang memiliki keimanan yang mendalam, yang mampu melihat kekuasaan Allah, dan yang dekat dengan-Nya. Terdapat rahasia penting dan kenikmatan jika kita berserah diri kepada Allah. Berserah diri kepada Allah maknanya adalah menyandarkan dirinya dan takdirnya dengan sungguh-sungguh kepada Allah. Allah telah menciptakan semua makhluk, binatang, tumbuh-tumbuhan, mahupun benda-benda tidak bernyawa - masing-masing dengan tujuannya sendiri-sendiri dan takdirnya sendiri-sendiri. Matahari, bulan, lautan, danau, pohon, bunga, seekor semut kecil, sehelai daun yang jatuh, debu yang ada di bangku, batu yang menyebabkan kita tersandung, baju yang kita beli sepuluh tahun yang lalu, buah persik di lemari es, ibu anda, teman kepala sekolah anda, diri anda - pendek kata segala sesuatunya, takdirnya telah ditetapkan oleh Allah jutaan tahun yang lalu. Takdir segala sesuatu telah tersimpan dalam sebuah kitab yang dalam al-Qur'an disebut sebagai 'Lauhul-Mahfuzh'. Saat kematian, saat jatuhnya sebuah daun, saat buah persik dalam peti es membusuk, dan batu yang menyebabkan kita tersandung - pendek kata semua peristiwa, yang remeh mahupun yang penting - semuanya tersimpan dalam kitab ini.

Orang-orang yang beriman meyakini takdir ini dan mereka mengetahui bahawa takdir yang diciptakan oleh Allah adalah yang terbaik bagi mereka. Itulah sebabnya setiap detik dalam kehidupan mereka, mereka selalu berserah diri kepada Allah. Dengan kata lain, mereka mengetahui bahawa Allah menciptakan semua peristiwa ini sesuai dengan tujuan ilahiyah, dan terdapat kebaikan dalam apa saja yang diciptakan oleh Allah. Misalnya, terserang penyakit yang berbahaya, menghadapi musuh yang kejam, menghadapi tuduhan palsu padahal ia tidak bersalah, atau menghadapi peristiwa yang sangat mengerikan, semua ini tidak mengubah keimanan orang yang beriman, juga tidak menimbulkan rasa takut dalam hati mereka. Mereka menyambut dengan rela apa saja yang telah diciptakan Allah untuk mereka. Orang-orang beriman menghadapi dengan kegembiraan keadaan apa saja, keadaan yang pada umumnya bagi orang-orang kafir menyebabkan perasaan ngeri dan putus asa. Hal itu Kerana rencana yang paling mengerikan sekalipun, sesungguhnya telah direncanakan oleh Allah untuk menguji mereka. Orang-orang yang menghadapi semuanya ini dengan sabar dan bertawakal kepada Allah atas takdir yang telah Dia ciptakan, mereka akan dicintai dan diridhai Allah. Mereka akan memperoleh surga yang kekal abadi. Itulah sebabnya orang-orang yang beriman memperoleh kenikmatan, ketenangan, dan kegembiraan dalam kehidupan mereka Kerana bertawakal kepada Tuhan mereka. Inilah nikmat dan rahasia yang dijelaskan oleh Allah kepada orang-orang yang beriman. Allah menjelaskan dalam al-Qur'an bahawa Dia mencintai orang-orang yang bertawakal kepada-Nya. (Q.s. Ali 'Imran: 159) Rasulullah saw. juga menyatakan hal ini, beliau bersabda:

"Tidaklah beriman seorang hamba Allah hingga ia percaya kepada takdir yang baik dan buruk, dan mengetahui bahawa ia tidak dapat menolak apa saja yang menimpanya (baik dan buruk), dan ia tidak dapat terkena apa saja yang dijauhkan darinya (baik dan buruk)."[4]

Masalah lainnya yang disebutkan dalam al-Qur'an tentang bertawakal kepada Allah adalah tentang "melakukan tindakan". Al-Qur'an memberitahukan kita tentang berbagai tindakan yang dapat dilakukan orang-orang yang beriman dalam berbagai keadaan. Dalam ayat-ayat lainnya, Allah juga menjelaskan rahasia bahawa tindakan-tindakan tersebut yang diterima sebagai ibadah kepada Allah, tidak dapat mengubah takdir. Nabi Ya'qub a.s. menasihati putranya agar melakukan beberapa tindakan ketika memasuki kota, tetapi setelah itu beliau diingatkan agar bertawakal kepada Allah. Inilah ayat yang membincangkan masalah tersebut:

“Dan Ya'qub berkata, 'Hai anak-anakku, janganlah kamu masuk dari satu pintu gerbang, dan masuklah dari pintu-pintu gerbang yang berlainan, namun demikian aku tidak dapat melepaskan kamu barang sedikit pun dari (takdir) Allah. Keputusan menetapkan (sesuatu) hanyalah hak Allah; kepada-Nyalah aku bertawakal dan hendaklah kepada-Nya saja orang-orang yang bertawakal berserah diri'.” (Q.s. Yusuf: 67).

Sebagaimana dapat dilihat pada ucapan Nabi Ya'qub, orang-orang yang beriman tentu saja juga mengambil tindakan berjaga-jaga, tetapi mereka mengetahui bahawa mereka tidak dapat mengubah takdir Allah yang dikehendaki untuk mereka. Misalnya, seseorang harus mengikuti aturan lalu lintas dan tidak mengemudi dengan sembarangan. Ini merupakan tindakan yang penting dan merupakan sebuah bentuk ibadah demi keselamatan diri sendiri dan orang lain. Namun, jika Allah menghendaki bahawa orang itu meninggal Kerana kemalangan kerata, maka tidak ada tindakan yang dapat dilakukan untuk mencegah kematiannya. Terkadang tindakan pencegahan atau suatu perbuatan tampaknya dapat menghindari orang itu dari kematian. Atau mungkin seseorang dapat melakukan keputusan penting yang dapat mengubah jalan hidupnya, atau seseorang dapat sembuh dari penyakitnya yang mematikan dengan menunjukkan kekuatannya dan daya tahannya. Namun, semua peristiwa ini terjadi Kerana Allah telah menetapkan yang demikian itu. Sebagian orang salah menafsirkan peristiwa-peristiwa seperti itu sebagai "mengatasi takdir seseorang" atau "mengubah takdir seseorang". Tetapi, tidak seorang pun, bahkan orang yang sangat kuat sekalipun di dunia ini yang dapat mengubah apa yang telah ditetapkan oleh Allah. Tidak seorang manusia pun yang memiliki kekuatan seperti itu. Sebaliknya, setiap makhluk sangat lemah dibandingkan dengan ketetapan Allah. Adanya fakta bahawa sebagian orang tidak menerima kenyataan ini tetap tidak mengubah kebenaran. Sesungguhnya, orang yang menolak takdir juga telah ditetapkan demikian. Kerana itulah orang-orang yang menghindari kematian atau penyakit, atau mengubah jalannya kehidupan, mereka mengalami peristiwa seperti ini Kerana Allah telah menetapkannya. Allah menceritakan hal ini dalam al-Qur'an sebagai berikut:

“Tidak ada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul-Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu mudah bagi Allah. Supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (Q.s. al-Hadid: 22-3).

Sebagaimana dinyatakan dalam ayat di atas, peristiwa apa pun yang terjadi telah ditetapkan sebelumnya dan tertulis dalam Lauh Mahfuzh. Untuk itulah Allah menyatakan kepada manusia supaya tidak berduka cita terhadap apa yang luput darinya. Misalnya, seseorang yang kehilangan semua harta bendanya dalam sebuah kebakaran atau mengalami kerugian dalam perdagangannya, semua ini memang sudah ditetapkan. Dengan demikian mustahil baginya untuk menghindari atau mencegah kejadian tersebut. Jadi tidak ada gunanya jika merasa berduka cita atas kehilangan tersebut. Allah menguji hambahamba-Nya dengan berbagai kejadian yang telah ditetapkan untuk mereka. Orang-orang yang bertawakal kepada Allah ketika mereka menghadapi peristiwa seperti itu, Allah akan ridha dan cinta kepadanya. Sebaliknya, orang-orang yang tidak bertawakal kepada Allah akan selalu mengalami kesulitan, keresahan, ketidakbahagiaan dalam kehidupan mereka di dunia ini, dan akan memperoleh azab yang kekal abadi di akhirat kelak. Dengan demikian sangat jelas bahawa bertawakal kepada Allah akan membuahkan keberuntungan dan ketenangan di dunia dan di akhirat. Dengan menyingkap rahasia-rahasia ini kepada orang-orang yang beriman, Allah membebaskan mereka dari berbagai kesulitan dan menjadikan ujian dalam kehidupan di dunia ini mudah bagi mereka.









Analisa, analisa, analisa siapa kita
Adakah mengucap kalimah syahadah
Solat lima waktu puasa zakat
Pergi ke Mekah tunaikan haji
Telah dikira Muslim sejati

Sedangkan sembahyang tiada kekhusyukan
Puasa dikerja banyak kekurangannya
Keluarkan zakat kerana terpaksa
Tunai Haji untuk pangkat dan nama

Analisa, analisa, adakah Islam sempurna

Kita mengaku adanya Tuhan
Namun larangan tetap dilakukan
Ada malaikat kiri dan kanan
Tidak diendah akan kehadiran

Percaya Rasul dan para nabi
Sunnah mereka tidak dituruti
Quran dibaca tiada penghayatan
Intipatinya tidak diamalkan
Hidup akhirat engkau yakini
masih mengejar nikmat duniawi
Qadha dan Qadar telah ditentukan
Ditimpa musibahhilang redha dan kesabaran

Analisa, analisa,adakah Iman sempurna

Makhluk termulia di mayapada
Kerana tinggi akhlak dan taqwa
Tapi sekiranya ia tiada
Renungkanlah diri cari jawapannya
Analisa...Setinggi manakah taqwa
Analisa...Semulia manakah kitaAnalisa...Adakah kita hamba kepada-Nya
tanyalah diri kita

by ~ ShouTul AmAL ~
Ujar lelaki, wanita itu lemah
Ujar wanita, mereka adalah lembut
Antara lemah Dan lembut.....besar perbezaannya
Namun Ada yang tidak rela mengakuinya
Telah ditakdirkan ...kerana lembut wanita
Tidak gemar perbalahan..Kecuali jika terpaksa
Lalu wanita pun diam
Diam seolah-olah menerima...
Dalam diam, wanita gigih melaksanakan kewajipan
Dalam diam ,wanita terus terusan bekerja
Di pejabat sebagai kerani...di rumah sebagai suri
Dari sebelum tercalit garis putih di subuh Hari
************ ********* ********* *****
Hingga jarum jam tegak bertindih jari
Lelaki yang mengaku kuat...
celik Mata sarapan sudah terhidang
Apabila pulang dari pejabat...
di kerusi malas longlai terlentangIsteri dikatakan lemah...
bergelut di dapur memasakSuami yang mengaku gagah...
bersantai di hadapan TV tidak bergerak
Selesai memasak wanita menguruskan anak-anak
Menyapu sampah,mengemas rumah yang berselerak
Lelaki keletihan kerana memandu di jalan sesakBerehat,
menonton TV sambil tergelak
Dalam diam wanita dianggap lemah...
terus berlumba dengan masaMemandikan anak,
melipat pakaian Dan membasuh baju
************ ********* ********* *****
Kakitangan semua digerakkan dengan laju
Menyiram pohon-pohon bunga yang mulai layu
Sebelum solat Magrib untuk sujud...
Menyembah yang Satu
Makanan dihidang selepas solat
Selesai kerja rumah,anak-anak diajar mengajiS
edang suami tersandar semula seperti tadi
Sebagai isteri kesetiaan wanita sentiasa diuji
Dalam diam semua tugas rumah segera dibereskan
Lelaki terpelajar celik hati...
Ingin menghapuskan diskriminasi
Lantang membela nasib wanita....
Memberi kesedaran supaya segera bangkit
Meminta lelaki jangan lagi memperlakukan wanita mengikut adat tradisi
************ ********* ********* *****
Tugas suami mengemas rumah,menjaga anak
Membasuh pakaian,menyediakan makanan
Jika suami tidak terdaya melakukannya
Seorang pembantu wajar disediakan
Lelaki yang hanyut dalam keasyikan
Tidak mampu menerima perubahan
Rela bertahan bagaimana jua
Asalkan cara hidup tradisi terus dinikmati
Dalam diamWanita yang sering dianggap lemah
Meneruskan hidup dalam segala kekuatan
************ ********* ********* *****
we try together...avoid to use these products...

~muadz mndeklamasi sajak~
~ muSlimaT YaNg menYerTai Rise 4 GazA ~

alhmdlh...prhmpunan RisE 4 GazA pda hari ini 13 MuhaRRam 1430H berjaYa..ana tba di stadium tertutup shah alam lebih kurng jam 9.30 pg...semngat rsanya ktka ba disna...stba disana...sudah rmai di stadium....alhmdlh...terNyatA...saudAra2 kta di GaZa tdk KeseOrangan dnGn prHmpunaN pda HarI inI dan SmlaM (9/1/2009)...trNyta saudRa2mu d sNi sdng cuBa SdyA uPayA n Yng TerMamPu unTuk membAntu...
pelBagAi xtxVt diadAkan...pemiMpin2 rkYat tuRun SeRta..dr PelbGai PaRti PolItiK...4 ThiS eVent we're UnIte..foR isLam n MusliMs....
piDato n UcaPan smNgaT dr puCuk pImpiNan PAS,PKR,UMNO,ABIM..mnYmaRakn smNgat Kami..tuRut MnymPaikan uCapAn...SauDara kTa wAkiL dr GAZA..DR.NajIb..MuaDz n aLgeBra TurUt mngHburkan Kami...daN mnyMarakkan smNgat KamI denGan lAgu2 smnGat n JihAd...ALLAHUAKHBAR...
LaunGan2 soRakan..TakBir...mnGemakAn stAdiuM...aiR mtaKu..tdk Hnti2 mngAlir sPnjaNg proGram iTu..Ya ALLAH....apaKan dyaKu utk mMbNtu SaudRA2ku dSna..Hnya Ini yaNg ku TerMampu..Hnya Doa..daN wAng RingGit...KuAt n TabAhkn Hati MereKA mnmPuh UjiaN mu iNI ya ALLAH...seSungguhnYa SyahiD merekA ke jAlan Mu...
~ uCaPan DaRi wAkIl PaRti IslAm SemAlaYsiA (PAS) ~

~ WaKiL dR GazA = Dr.NaJib ~